5.1 Verkko-opetus ja -ohjaus
Oppilaitoksessamme käytetään useita verkkoympäristöjä; Lapin ammattikorkeakoulun kotisivut ovat lähinnä opiskelijoita ja yhteistyökumppaneita varten. Sivuilta löytyy erilaisia linkkejä ja sovelluksia. Opettajat kirjautuvat sivulta intraan, jossa meillä on omat sovelluksemme. Sivustoja käytetään myös tiedottamiseen ja materiaalin jakamiseen. Moodle -oppimisalusta on käytössä itse opiskelussa. Opettajat jakavat sinne materiaalia, linkkejä, oppimistehtäviä ja niille palautusalustoja jne. Lisäksi siellä on vuorovaikutteisia keskustelualueita, joihin opettajana osallistun aktiivisesti. Kommentoin ja ohjasin myös oppimispäiväkirjojen kirjoittamista verkossa. Hoitoalalla on paljon asioita, joita täytyy harjoitella käytännössä ja aidoissa ympäristöissä. Verkossa voidaan opiskella teoriaa, valmistautua harjoituksiin ja reflektoida kokemuksia.
Verkko-opetuksen vahvuutena on, että sen avulla saadaan luotua aktiivista itseopiskelua, vuorovaikutusta ja ryhmätyöskentelyä. Luulen, että moni perheellinen aikuisopiskelija opiskelisi mielellään itsenäisesti oppimistehtävien sekä verkossa olevan vertaistuen ja ohjauksen avulla. Verkko-oppimisalustojen Wiki ja esim. Google Driven työkalut helpottavat ryhmätyöskentelyä, kun työtä tehdään yhteen palvelussa olevaan dokumenttiin ja useat ryhmäläiset voivat työskennellä dokumentin parissa samanaikaisesti. Verkko-opetuksessa hyödyntäisin myös luento-opetusta ja keskustelupiirejä esim. Adobe Connectin ja iLincin avulla.
Verkko-opetuksen vahvuutena on, että sen avulla saadaan luotua aktiivista itseopiskelua, vuorovaikutusta ja ryhmätyöskentelyä. Luulen, että moni perheellinen aikuisopiskelija opiskelisi mielellään itsenäisesti oppimistehtävien sekä verkossa olevan vertaistuen ja ohjauksen avulla. Verkko-oppimisalustojen Wiki ja esim. Google Driven työkalut helpottavat ryhmätyöskentelyä, kun työtä tehdään yhteen palvelussa olevaan dokumenttiin ja useat ryhmäläiset voivat työskennellä dokumentin parissa samanaikaisesti. Verkko-opetuksessa hyödyntäisin myös luento-opetusta ja keskustelupiirejä esim. Adobe Connectin ja iLincin avulla.
Minulla on omakohtaisia kokemuksia verkko-opinnoista sekä ammatillisessa opettajakorkeakoulussa että Lapin avoimessa yliopistossa. Kummankin opetukseen olen ollut erittäin tyytyväinen. Verkkoalustalla opiskelijoiden kysymykset ja opettajien vastaukset jäävät näkyviin, joten niihin voi tarpeen tullen palata. Lapin yliopistossa ohjaus oli erinomaista suorittaessani akateemiset opiskelutaidot -kurssia. Sain palautetta tehtäväkohtaisesti. Koin lyhyetkin tehtäväkohtaiset palautteet kannustaviksi ja motivoiviksi. Palautteista saa myös varmuutta oman osaamisensa arviointiin. Verkko-opetuksessa opettajan tulee seurata opiskelua, olla tavoitettavissa säännöllisesti ja akuutteihin ongelmiin tulisi vastata nopeasti. Opettajan tulee myös näyttää hyvää esimerkkiä rakentavan palautteen antamisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti