lauantai 29. elokuuta 2015

OPPIMISTEHTÄVÄ 4.

Tämän tehtävän jälkeen minun pitäisi tuntea mediakasvatuksen merkityksen ammatillisessa koulutuksessa ja tunnistaa mediakasvatuksen liittyvät haasteet. Lisäksi opin tuntemaan verkko-opetukseen tekijänoikeusasiat ja osaan huomioida tietoturvat verkko-opetuksessani.

4.1 Mediakasvatus ja nettietiketti

Mediakasvatus

Mediakasvatus on kasvatus- ja viestintätieteen monitieteinen tutkimus- ja opetusala, jossa opitaan havaitsemaan ja tarkastelemaan median vaikutuksia ja merkityksiä. Mediakasvatuksen tavoitteena on kehittää oppilaan medialukutaitoa. Mediakasvatukseen kuuluvat esim. tiedonhaun ja -hallinnan, mediakriittisyyden, itsetekemisen ja mediatuottamisen sekä mediavälineiden käytön opettaminen. Mediakasvatuksella tavoitellaan yhteiskunnan kansalaistaitoihin kuuluvia mediataitoja ja -osaamista. Mediaosaamisella tarkoitetaan yksilön kykyä käyttää mediataitojaan tilannekohtaisesti.


Nettietiketti

Nettietiketti tarkoittaa käyttäytymissääntöjä tietoverkossa. Myös mobiililaitteille löytyy omat nettietikettinsä, mobiiliapu. Seuraavassa on lueteltu asioita, jotka jokaisen internetin käyttäjän olisi hyvä muistaa.
  • Ole kohtelias sähköpostia ja muita viestejä kirjoittaessasi
  • Ala kuormita vastaanottajan sähköpostia turhaan
  • Ole oma itsesi, kirjaudu palveluihin omilla tunnuksilla ja varmista, että kukaan muu ei voi käyttää tunnuksiasi
  • Kirjoita kekskusteluryhmiin harkiten
  • Noudata operaattorin antamia ohjeita
  • Noudata huolellisuutta tiedostojen suhteen 
  • Tiedä mihin sitoudut; varmista, että ymmärrät palvelujen käyttöehdot ennen rekisteröitymistä
  • Muista lähdekritiikki
  • Muista tekijänoikeus- ja tavaramerkkilaki
  • Viestintäsalaisuus koskee myös sähköisiä viestejä
  • Älä häiritse tietoverkon toimintaa, hakkeroi tai levitä viruksia
  • Älä lähetä sähköpostimainontaa, ellei sinulla ole siihen vastaanottajan lupaa
  • Noudata henkilötietolain määräyksiä, jos keräät henkilötietoja verkossa


Omalla alallani opetuksen näkökulmasta tärkeimmät aiheeseen liittyvät haasteet ovat varmasti tietosuoja-asiat. Käytännön harjoittelun raportteja ei saa kirjoittaa niin, että potilaat ovat tunnistettavissa. Lisäksi oppilaitoksen koneet voivat saastua erilaisista viruksista. Oppilaat saattavat käyttää ohjelmia toisten jopa opettajan nimissä. 
Ammatillisena opettajana voin vaikuttaa näihin haasteisiin informoimalla opiskelijoita tietosuojasta, salassapitovelvollisuudesta (raportteihin se saa laittaa potilaiden tunnistetietoja) ja kieltää menemästä tuntemattomille sivuille ja klikkailemasta kaiken maailman evästeitä. Ja etenkin muistuttaa kirjautumaan aina ulos koneelta tunnin päätteeksi ja muistamalla itse nämä samat asiat. 

Lähteet

Mediakasvatus.fi. Luettu osoitteesta URL: http://www.mediakasvatus.fi

Opetushallitus 2011. Lapset ja nuoret mediaosallistujina. Luettu osoitteesta URL: http://www.oph.fi/download/139651_Lapset_ja_nuoret_mediaosallistujina.pdf

Web-opas 2012. Nettietiketti. Luettu osoitteesta URL: http://www.webopas.net/nettietiketti.html

Mobiiliapu. Mobiili-apupalvelun nettietiketti. Luettu osoitteesta URL: http://www.mobiiliapu.fi/docs/nettietiketti.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti