lauantai 29. elokuuta 2015

OPPIMISTEHTÄVÄ 3.

Sosiaalinen media ja virtuaaliset verkot

Tämän tehtävän osaamistavoitteena on, että opiskelijana tunnen sosiaalisen median opetuskäytön mahdollisuudet ja haasteet. Osaan arvioida sosiaalisen median soveltuvuutta opetus- ja oppimisympäristöinä. Lisäksi perehdyn oman alani näkökulmasta olennaisiin sosiaalisen median työkaluihin. Viimeistään tämän jälkeen ymmärrän verkostoitumisen merkityksen ammatillisen opettajan työssä.

3.1 Eettisyys ja laki

Käytettäessä sosiaalista mediaa opetuksessa tulee huomioida, että käyttö on tarkoituksenmukaista, turvallista ja että osataan käyttäytyä eettisesti. Opetuskäytössä tulee huomioida etenkin seuraavia asioita;
  • kohderyhmälle sopivien palvelujen valitseminen
  • opiskelijoilla riittävät tietotaidot palvelujen eettiseen käyttöön
  • opiskelijoilla riittävä medialukutaito
  • opiskelijat ymmärtävät palvelujen säännöt ja mihin sitoutuvat palvelua käyttäessään
  • opiskelijat hallitsevat palvelujen yksityisasetukset ja ymmärtävät, kuinka julkista heidän julkaisemansa sisältö todella on

Lisäksi some -palvelujen valitsemisessa tulee huomioida mm. palvelujen käyttöehdot ja ikärajat. Somen käyttö on hyvä aloittaa suljetuista ryhmistä, kun internetin turvallista käyttöä ja nettietikettiä vielä opetellaan. Käyttäjällä on oltava riittävä ymmärrys luottamuksellisten tietojen käsittelystä, yksityisyyden suojaamiseen liittyvistä asioista ja turvallisista salasanoista. Eettiseen käyttöön liittyy tilanteeseen sopiva kielenkäyttö, yhteisöllisten toimintatapojen omaksuminen ja toisen kunnioittaminen sekä riittävä ymmärrys lainsäädännön noudattamisesta netissä (mm. tekijänoikeudet, plagiointi ja piratismi).

Some-palvelujen opetuskäytössä on tärkeintä, että palvelun käytöllä on jokin pedagoginen tarkoitus. Some-palveluja voidaan yhdistää perinteiseen verkkoympäristöön, jolloin oppimisympäristöksi muodostuu useita palveluja yhdistelevä tähtimäinen verkko-ympäristö.  Omassa opetuksessani hyödyntäisin ensimmäisenä todennäköisesti blogi- ja yhteistyöpalveluja (Google Docs). Niihin voi helposti rakentaa ajattelu-, argumentointi-, yhteistyö- ja TVT-taitoja kehittäviä opetustehtäviä. Facebookissa, Twitterissä ja kuvapalveluissa korostuu vuorovaikutus, verkostoituminen ja avoimuus.


Lähteet

Edu.fi 2013. Materiaaleja ja työtapoja. Opettajan rooli. Luettu ositteesta URL: http://www.edu.fi/sosiaalisen_median_hyodyntaminen_opetuksessa/opettajille/opettajan_rooli
Edu.fi 2014. Materiaaleja ja työtapoja. Sosiaalisen median käyttöehdot. Luettu osoitteesta URL: http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/sosiaalinen_media/taulukko_sosiaalisen_median_kayttoehdoista
OPH 2012. Sosiaalisen median opetuskäytön suositukset. Luettu osoitteesta URL: http://www.oph.fi/download/140104_sosiaalisen_median_opetuskayton_suositukset.pdf
































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti