Ensimmäisenä tehtävänäni on tutustua ja esitellä kolme erilaista oppimisympäristöä, jossa verkko-opetus ja -oppiminen ovat merkittävässä roolissa. Eli millaisista elementeistä verkko-oppimis- ja -opetusympäristöt rakentuvat?
1.1 Oppimisalusta
Esittelen opiskeluni (sh ja yamk-tutkinto) ja opetusharjoitteluni kautta tutuksi tullutta oppimisalustaa Moodlea. Toinen omien opintojeni (Lapin avoimen yliopiston opinnot) kautta tutuksi tullut oppimisalusta on Optima, mikä on käytössä myös opettajaopinnoissani.
Moodle
Moodle on avoimeen lähdekoodiin
perustuva oppimisalusta, jonka avulla on mahdollista rakentaa kokonaisia
verkkokursseja tai lähiopetuksen tueksi tarkoitettuja osioita. Moodle koostuu
erilaisia toiminnallisuuksia tarjoavista lohkoista ja moduuleista, joiden avulla
kurssin voi rakentaa. Moodle sisältää kaikki yleisimmät oppimisalustojen
ominaisuudet. Sitä on mahdollista räätälöidä oppilaitoksen tarpeita vastaavaksi juuri sen avoimen lähdekoodin vuoksi. Moodle on kasvattanut nopeasti
suosiotaan aktiivisten kehittäjien/käyttäjien ansiosta ja on käytössä monissa
korkeakouluissa ympäri maailmaa.
Moodlea pidetään sopivana opiskelukokonaisuuksiin, joissa opiskelijat ovat vuorovaikutuksessa sekä keskenään että opettajan kanssa. Moodlen työkalut mahdollistavat vuorovaikutuksen sekä kokonaan verkossa toteutettavilla kursseilla että lähiopetuskertojen välillä. Moodlen vuorovaikutustyökaluja ovat esimerkiksi keskustelualue, chat, työpaja ja wiki. Näitä voi käyttää mm. esittelyihin ja ryhmäytymiseen etäkursseilla, keskusteluun opettajan ja opiskelijoiden välillä, pari- ja ryhmätöihin, koko opiskelijaryhmän väliseen viestintään, vertaisarviointiin ja opponointiin, yhteiskirjoittamiseen...
Moodlea voi testata täältä.
![]() |
Moodle -näkymä akuutti- ja vastaanottohoitotyön kurssista. |
Moodlen
verkko-oppimisessa hyödynnetään eri aistien käyttöä (ääni, kuva, video ja
teksti). Käytössä opiskelijaa aktivoivat menetelmät (esim. ryhmäkeskustelut)
tuovat vaihtelua ja monipuolisuutta luentoihin. Opiskelijalla on myös
mahdollisuus palata aikaisempiin luentoihin, koska luennot voidaan nauhoittaa
ja ne ovat katsottavissa tai kuunneltavissa myöhemmin.
Moodle
mahdollistaa keskustelevat opetusmenetelmät mm. blogien käytön, viestit, keskustelut
ja omat työtilat, jotka monipuolistavat opetusta. Verkko-oppiminen mahdollistaa
yhteisöllisen tiedon tuottamisen, sosiaalisen oppimisen, vuorovaikutuksen ja on
riippumaton suurelta osin ajasta ja paikasta. Verkko-opiskelu vaatii
opiskelijalta omaa aktiivisuutta huomattavasti enemmän kuin lähiopetus ja ns.
perinteiset luennot. Opettaja tuo tehtävän Moodleen, jolloin opiskelijan
vastuulle jää annetusta aikataulusta huolehtiminen esim. palautusten
suhteen.
Omat kokemukseni, niin opiskelijana kuin opettajanakin, Moodlesta ovat olleet hyviä. Moodlen käyttö on helppo oppia. Tehtävien ja muun materiaalin lisääminen on yksinkertaista. Myös arviointi on ollut Moodlen kautta helppoa.
Lähteet
Helsingin yliopisto 2004. VERTTI - Opettajan verkkokurssituki. Oppimisalustat. Luettu 25.5.2015 osoitteesta URL: http://www.cs.helsinki.fi/group/vertti/vertti/opal7.shtml
Lapin ammattikorkeakoulu 2015. Akuutti- ja vastaanottohoitotyön kurssi. Näyttökuva 26.5.2015 osoitteesta URL: https://moodle.eoppimispalvelut.fi/course/view.php?id=12464
Open trainers 2014. Vuorovaikutuksesta motivaatiota verkko-oppimiseen. Luettu 26.5.2015 osoitteesta URL: http://www.opentrainers.fi/blogi/itemlist/tag/moodle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti